Nietolerancje pokarmowe

Nie wszystkie Zdrowe produkty spożywcze są  akurat dla nas Zdrowe

Nietolerancje pokarmowe obniżają komfort życia, wywołują przykre dolegliwości, nieleczone – mogą przerodzić się w poważne schorzenia. Zjawisko nietolerancji pokarmowej zdarza się bardzo często, badania dowodzą, że dotyczy nawet 47% populacji, a mimo to mechanizm nietolerancji pokarmowej kryje bardzo wiele niewiadomych i nie zawsze lekarze przywiązują do tego problemu należytą wagę. Typowymi objawami nietolerancji pokarmowej są: przedłużający się nieżyt nosa, częste zapalenie zatok, bóle stawów, bóle mięśni, osłabienie, wzdęcia, skurcze, zatrzymywanie wody w organizmie, nudności, zaparcia, biegunki, kolka, problemy z utrzymaniem masy ciała, migreny, bóle głowy, zaburzenia koncentracji, depresje, zmiany nastroju, zmęczenie przewlekłe, nadmierne pobudzenie, bezsenność, pokrzywka, atopowe zapalenie skóry, swędzenie skóry bez widocznej wysypki, które mogą występować pojedynczo lub objawiać się kilkoma syndromami i to nawet przez okres kilku tygodni, miesięcy, a nawet lat… A to dlatego, gdyż w normalnych warunkach białko pochodzące z pokarmu łączy się z przeciwciałami wyprodukowanymi przez nasz system obronny, tworząc kompleks immunologiczny, który następnie jest eliminowany przez układ odpornościowy, jeśli układ ten zostanie zbyt przeciążony, wtedy takie kompleksy mogą się gromadzić w stawach, w przewodzie pokarmowym i wywoływać objawy nietolerancji, czy spowalniać przemiany metaboliczne i prowadzić do nadwagi. Szkodliwe działanie pokarmów wpływa na część lub całość układu immunologicznego naszego ciała, ale też centralnego układu nerwowego i wywołuje większość chorób, których główny winowajca jest trudny w zdiagnozowaniu. Codzienne posiłki są źródłem energii, budulcem do ciągłego odnawiania się naszych tkanek, dostarczają witamin, minerałów, substancji antyoksydacyjnych, ale także trucizn, oksydantów, a także wiele szkodliwych składników. To od nas zależy zatem, które pokarmy przeważają w naszym codziennym jadłospisie, czy wiemy w jaki sposób odżywiać się zdrowo, a jakie produkty eliminować z diety. Jednak zbyt często kierujemy się tylko preferencjami smakowymi, tym co mamy akurat w lodówce i co wymaga najmniej naszego wysiłku., a nie zastanawiamy się jak mogą oddziaływać na siebie poszczególne składniki potraw i jakie mogą być konsekwencje ich połączenia. Dopiero złe samopoczucie spowodowane nietolerancją pokarmową kieruje naszą uwagę na sposób doboru pokarmów. W jaki sposób odróżnić produkty szkodliwe od zdrowych? Często połączenie kilku zdrowych produktów okazuje się niezdrowe, oddziałują na siebie niekorzystnie, zestawione w jednej potrawie stają się bezwartościowe, a wręcz toksyczne. Klasycznym tego przykładem może być połączenie ogórka z pomidorem, gdyż dochodzi do utraty witaminy C,  zaburzonego wchłaniania, a nawet fermentacji w przewodzie pokarmowym, również pomidor połączony z tłustym serem twarogowym (nie zachodzi reakcja z chudym twarożkiem) stanowi zagrożenie dla naszych stawów i może wywoływać silny ból nadgarstków, kolan, stawu skokowego, czy bóle mięśniowe.

Maria Fall-Ławryniuk
dietetyk i terapeuta ruchowy
www.twojasylwetka.pl
501772594