Pączek kontra dieta

W tym dniu dozwolone jest słodkie objadanie się…

Tłusty Czwartek to dietetyczny wyjątek, nawet lekarze i żywieniowcy zezwalają na podtrzymanie tradycji i spożycie symbolicznego pączka, ale należy zachować umiar ilościowy. Pączek jest nieodzownym Królem tłustego czwartku i nie należy sobie go odmawiać, jeśli starannie dbamy o zdrowie, dokonujmy wyborów z głową  – to wybierajmy pączki, które są zdrowsze, mniej kaloryczne i co najważniejsze, pochodzą z renomowanych cukierni-piekarni (nie leżakują 2-3 lata w chłodniach),  a po wielkim degustowaniu zaserwujmy sobie solidną dawkę ruchu! Pączków nie można przygotować na parze, bez tłuszczu i cukru, w folii, piekarniku, bez mąki i nadzienia, można się dwoić i troić próbując „odchudzić” i minimalnie zmniejszyć ich kaloryczność, ale po co? Jeśli tego dnia zjemy 1-2 pączki nic nam się nie stanie ( ale nie 4-5!!!), nie przytyjemy, nie otłuścimy narządów wewnętrznych, nie dopadną nas boleści żołądka, nie podniesie się poziom cholesterolu w naszym organizmie.

pączek

Jaki jest więc sposób na połączenie sięgającej XVII wieku tradycji tłustego czwartku ze zdrową dietą? Eksperci doradzają, abyśmy zwracali uwagę z czego pączek jest zrobiony, czym jest nadziany i czym polany, najlepsze cukiernie, jako dodatki stosują pyszne konfitury różane, likier, adwokat, ser, budyń waniliowy, kandyzowaną skórkę pomarańczową, a połączenie tych składników przekłada się na wyższą kaloryczność wypieku, tradycyjny  pączek zawiera około 250kcal, ale w połączeniu z lukrem, budyniem, czy bitą śmietaną, czekoladą…. nawet 550kcal. Co jednak zrobić, gdy okaże się, że przesadziliśmy z ilością spożytych kilokalorii i doprowadziliśmy do przeciążenia przewodu pokarmowego i żołądka? Konieczne jest zachowanie zbilansowanej i lekkostrawnej diety, wypijanie dużej ilości herbaty zielonej, wody z dodatkiem anyżu lub rozgrzewającego napoju imbirowego (1cm utartego świeżego imbiru, duża ilość cytryny, łyżeczka miodu, przegotowana ciepła woda), a także zaleca się przez kolejne 2-3 dni, ograniczenie węglowodanów i tłuszczy zwierzęcych. A kiedy już pozbędziemy się uczucia przejedzenia, warto sięgnąć po produkty zawierające dużą ilość błonnika, a one dodatkowo pobudzą nasze jelita do pracy, zaleca się spożywanie warzyw, szczególnie surowych serwowanych w formie sałatek, surówek lub przygotowanych do chrupania oraz zup warzywnych, aby dostarczyć jak największej ilości wody, która wypłucze jelita i wspomoże proces wydalania nadmiaru pożywienia.

pączki

A po okresie przejedzenia, najskuteczniejszą terapią ogólnoustrojową jest aktywność fizyczna, która poprawi nasze samopoczucie, usprawni czynności przeciążonych narządów i układów, przyspieszy przemiany metaboliczne, a także ułatwi utrzymanie bilansu energetycznego organizmu w stanie równowagi. Do osiągnięcia wydatku energetycznego w postaci 500kcal ( 1 pączek) potrzebny jest prawie dwugodzinny spacer lub 90- minutowy szybki marsz, 50 minut biegu, 60 minut pływania, jazdy na rowerze, 40 minut wspinaczki, 50 minut  aqua aerobiku…

SMACZNEGO!!!