Przedwiosenne oczyszczenie organizmu – skuteczny detoks

sniadanie

Dieta bogata w wysoko przetworzoną żywność i zanieczyszczenie środowiska powodują, że organizm narażony jest na kontakt z toksynami. Nadmiar szkodliwych substancji wywołuje złe samopoczucie, zmęczenie, zwiększoną podatność na infekcje. Ratunkiem jest dieta oczyszczająca. Na czym polega oczyszczenie organizmu? Detoks organizmu to dieta oparta przede wszystkim na owocach, warzywach, ziołach i zdrowych tłuszczach.

Czemu służy oczyszczenie organizmu?

Złe odżywianie i zanieczyszczenie środowiska powoduje, że jesteśmy narażeni na kontakt z olbrzymią ilością toksyn. Obecnie w czasie produkcji żywności dodaje się liczne związki chemiczne, mające na celu poprawę smaku i wyglądu produktu, a także wydłużenie terminu przydatności do spożycia. Na ogromną skalę żywność szpikuje się konserwantami, sztucznymi barwnikami i aromatami, zagęszczaczami, syropem glukozowo-fruktowozowym i olejami roślinnymi, zawierającymi tłuszcze trans. We współczesnym jedzeniu można też znaleźć pestycydy, antybiotyki i resztki nawozów. Ponadto codziennie jesteśmy narażeni na kontakt z zanieczyszczonym powietrzem, którego skład bardzo niekorzystnie wpływa na stan zdrowia. Źródłem niebezpiecznych związków chemicznych, w tym metali ciężkich, jest także dym tytoniowy i spaliny…

Ilościach dodatków do żywności i czynników środowiskowych jest tak duża,  że organizm samodzielnie nie jest już w stanie się oczyścić. Dodatkowo zdolności organizmu do detoksu osłabione są w skutek ciągłego stresuzmęczenia i licznych chorób cywilizacyjnych. Taki stan rzeczy może doprowadzić do rozwoju jeszcze poważniejszych schorzeń. W tym celu należy co jakiś czas wesprzeć organizm w mechanizmach oczyszczania i wybrać właściwe postępowanie odtruwające. Jedną z metod jest wprowadzenie diety warzywno-owocowej oraz sokowej.

Dlaczego detox jest taki ważny?

Zdrowa dieta oczyszczająca ulepsza funkcjonowanie całego organizmu, a co za tym idzie, obserwuje się bardzo dużą poprawę samopoczucia. Detoks organizmu ma całą listę korzyści:

  • redukcja nadmiernych kilogramów;
  • przypływ energii i chęci do życia;
  • poprawa pamięci i koncentracji;
  • poprawa nastroju i zmniejszenie objawów depresji;
  • lepszy sen;
  • pozbycie się bólu głowy;
  • lepsza odporność organizmu i zmniejszenie podatności na infekcje;
  • regulacja gospodarki hormonalnej;
  • poprawa trawienia i przyswajania składników odżywczych;
  • obniżenie „złego cholesterolu” i trójglicerydów, a zwiększenie „dobrego cholesterolu”;
  • redukcja problemów skórnych;
  • poprawa wyglądu włosów i paznokci.

Jak działa dieta oczyszczająca?

Dieta oczyszczająca daje organizmowi możliwość regeneracji oraz usunięcia szkodliwych i zbędnych substancji. Jest to szczególnie korzystne dla pracy wątroby oraz przewodu pokarmowego, a także dla układu odpornościowego.

Dieta oczyszczająca organizm zakłada przeprowadzenie w pierwszym etapie diety warzywno-owocowej, a następnie wprowadzenie do codziennego żywienia zdrowego, nieprzetworzonego jedzenia, opierającego się na:

  • warzywach,
  • owocach,
  • zdrowych tłuszczach roślinnych,
  • dobrej jakości chudego mięsa,
  • jajach,
  • Ziarnach, pestkach, ziołach, kiełkach.

Pierwsze dni diety oczyszczającej warzywno-owocowej powodują zużycie zapasów glukozy i glikogenu. Następnie organizm rozpoczyna wykorzystywanie tłuszczy zgromadzonych w komórkach tłuszczowych oraz aminokwasów, m.in. z mięśni. Tłuszcze przekształcają się w związki ketonowe, a aminokwasy w glukozę, a te stanowią od tego momentu źródło energii dla mózgu i całego organizmu. Od tego momentu rozpoczyna się także wielkie usuwanie szkodliwych substancji z organizmu.

Głównym narządem biorącym udział w „sprzątaniu organizmu” jest wątroba i to właśnie na nią należy najbardziej zwrócić uwagę. Rolę w oczyszczaniu odgrywają także jelita i nerki. Dieta oczyszczająca w naturalny sposób usuwa z jelit również niestrawione resztki pokarmów oraz tzw. kamienie kałowe, które powstają w wyniku nieprawidłowego odżywiania.

Należy pamiętać, że długotrwałe stosowanie bardzo niskokalorycznej diety (jaką niewątpliwie jest etap diety warzywno-owocowej) powoduje nadmierne obniżenie masy komórkowej, w tym mięśniowej oraz niedobory niektórych minerałów i witamin. Niedobory te doprowadzić mogą do wystąpienia zaburzeń w funkcjonowaniu układu odpornościowego, który jest tarczą obronną przed wirusami, bakteriami i innymi drobnoustrojami chorobotwórczymi. Dlatego też zaleca się stosowanie diety warzywno – owocowej nie dłużej niż 5  dni, a następnie wskazane jest rozszerzanie diety.

Oczyszczamy się … 

Pierwszy etap oczyszczania organizmu to dieta warzywno – owocowa. Etap ten nie powinien jednak trwać dłużej niż 5 dni. Zaleca się spożywanie tylko warzyw i owoców, najlepiej surowych w postaci soków, sałatek i surówek lub miksować z nich koktajle, czy wyciskać soki. W niektórych przypadkach nadmiar surowych warzyw i owoców może powodować nieprzyjemne objawy ze strony przewodu pokarmowego: ból żołądka, wzdęcia, nadmierne gazy. W takiej sytuacji warzywa i owoce można poddać krótkotrwałej obróbce termicznej, czyli gotować na parze, w wodzie lub piec. Dozwolone jest stosowanie naturalnych przypraw i ziół.

W czasie detoksu zaleca się stosowanie warzyw i owoców wykazujących duże właściwości oczyszczające, należą do nich:

  • buraki czerwone,
  • kapusta biała,
  • kalafior,
  • brokuły,
  • awokado,
  • natka pietruszki,
  • szpinak,
  • rukola, endywia i cykoria,
  • jabłka,
  • cytryna,
  • owoce granatu,
  • borówki i jagody,
  • czosnek,
  • imbir, graviola.

Nie ma możliwości, aby z zanieczyszczonego przez lata organizmu usunąć wszystkie nagromadzone, szkodliwe substancje w 5 dni. Niewskazane jest także stosowanie diety opierającej się na warzywach i owocach dłużej. W takiej sytuacji zaleca się powolne rozszerzanie diety o inne, dobre jakościowo produkty spożywcze. Należy pamiętać, że długotrwałe, skuteczne oczyszczanie organizmu jest możliwe tylko wtedy, kiedy wraz z jedzeniem dostarczamy wszystkich składników pokarmowych oraz witamin, minerałów i błonnika.

Menu w diecie oczyszczającej:

Śniadanie: sok z pomarańczy, cytryny, imbiru – wyciskany, surówka z marchwi z dodatkiem tartego jabłka, natki, szczypiorku i chrzanu;

II śniadanie: koktajl z owoców leśnych (mrożonka) z dodatkiem soku z cytryny, łyżeczki miodu.

Obiad:

  • sok z marchwi i selera, buraka, jabłka,
  • zupa krem z brokuła,
  • surówka z kiszonej kapusty z marchwią, cebulą, czosnkiem i natką,

Podwieczorek: jabłko z pieca,

Kolacja: zupa krem z białych warzyw(seler, pietruszka, kalafior) – czubryca zielona i sok z cytryny do smaku oraz  sałatka z rukoli i awokado z dodatkiem pomidorów i czerwonej cebuli.

Zaleca się wprowadzenie do diety oczyszczającej:

  • fermentowanych produktów mlecznych (jogurty naturalne, kefiry);
  • jaj od kur z wolnego wybiegu;
  • mięsa i ryb z ekologicznych hodowli;
  • zdrowych tłuszczów – oliwa z oliwek, olej rzepakowy nierafinowany, olej lniany, masło, tłuszcz kokosowy, olej z awokado, pestek dyni,
  • orzechów, pestek z dyni, nasion słonecznika, chia, akai, goji…
  • siemienia lnianego jako dodatek do potraw;
  • kaszy jaglanej, bul gur, kaszy gryczanej;
  • zielonej i czerwonej herbaty oraz innych herbat ziołowych;
  • superfoods – produkty pochodzenia roślinnego, mające dobroczynny wpływ na organizm – orzechy, spirulina, chlorella, jagody acai, gra viola, amarantus, awokado, jagody goi, oliwa z oliwek, komosa ryżowa, naturalne kakao, kiełki.

 Podczas stosowania diety oczyszczającej należy unikać:

  • produktów mącznych na bazie białej, oczyszczonej mąki;
  • wszystkich słodyczy: batoników, cukierków, czekolady, żelków, ciastek, chałwy, lodów, kakaa rozpuszczalnego;
  • słodkich gazowanych i niegazowanych napojów;
  • mięsa i ryb z hodowli przemysłowych;
  • wysoko przetworzonych produktów spożywczych, typu gotowe sosy, zupy, dania ze słoików, puszek, chipsy, chrupki, itp.;
  • fast foodów;
  • kawy, mocnej herbaty, alkoholu.

Zmiana sposobu odżywiania jest podstawową metodą oczyszczania organizmu. Warto jednak wesprzeć organizm w usuwaniu toksyn poprzez stosowanie ziół oczyszczających o działaniu moczopędnym i napotnym oraz innych substancji, mających dobroczynny wpływ na organizm.

W przypadku oczyszczania, poleca się:

Ostropest plamisty – pozytywnie wpływa na pracę wątroby, zawiera sylimarynę, która wykazuje właściwości odtruwające, detoksykacyjne, regeneracyjne oraz przeciwzapalne, zwiększa wydzielanie żółci, a więc poprawia trawienie. Zaleca się spożywać go w postaci nasion (można zmielić) jako dodatek do sałatek, surówek, koktajli lub w postaci tabletek lub kapsułek;

Wyciąg z karczocha – działa ochronnie na komórki wątroby, zwiększa wytwarzanie żółci, ponadto obniża cholesterol i wykazuje właściwości antyutleniające. Można go spożywać w postaci wyciągów;

Zioła o działaniu moczopędnym i oczyszczającym – wyciąg z liści pokrzywy, skrzyp polny, szałwia, dziurawiec, mięta, łopian większy, wiązówka błotna, mniszek lekarski, fiołek trójbarwny;

Nasiona babki płesznik – źródło błonnika nierozpuszczalnego usuwającego niestrawione resztki pokarmowe w jelitach;

Czosnek – działanie przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe oraz silne działanie odrobaczające;

Spirulina – algi morskie, które są bogatym źródło białka, beta-karotenu i aminokwasów;

Chlorella – silne działanie oczyszczające z toksyn;

Jagody Acai – źródło silnego przeciwutleniacza, jakim jest kwasu elagowego, wielu witamin, aminokwasów, antyoksydantów i fitosteroli;

Sok z aloesu – silne działanie oczyszczające.