Zdrowa dieta jesienno – zimowa

Dietetycy przypominają, że musi być ona urozmaicona oraz bogata w minerały i witaminy

Prawidłowo zbilansowana dieta w okresie  jesienno-zimowym jest bardzo istotna dla naszego zdrowia. Dietetycy alarmują, że musi być urozmaicona oraz bogata w witaminy i minerały.

Maria Fall-Ławryniuk, dietetyk i terapeuta ruchowy, przypomina, że  wśród pełnowartościowych składników naszej codziennej jesienno-zimowej diety powinny znaleźć się produkty pełnoziarniste (wypieki z pełnego ziarna, żytnie, razowe, graham, orkiszowe, z amarantusem, z dodatkiem siemienia lnianego,  żurawiny, suszonych śliwek, orzechów), produkty mleczne, ryby (szczególnie: dorsz, łosoś, pstrąg, makrela, halibut, sola), chude mięsa oraz świeże warzywa i owoce. Zadaniem tych ostatnich jest dostarczanie organizmowi cennych witamin wspomagających naszą odporność: A, C, B6, E oraz minerałów tj. wapń, jod, żelazo, magnez, potas, sód i woda.

obraz-636

Koniec  z przesileniem

Odpowiednia jesienno-zimowa dieta pozwoli nam chociażby w przetrwaniu tzw. przesilenie zimowe. – Nieprawidłowa dieta i mała aktywność ruchowa działają na organizm jak środek nasenny – przyznaje Maria Fall-Ławryniuk. Zapewnia, że dzięki odpowiedniemu odżywianiu organizm sam może wytwarzać hormony antystresowe (adrenalina)i hormony szczęścia (serotonina), zwiększać wydolność organizmu oraz przyspieszać przemianę materii.

W okresie jesienno-zimowym musimy też szczególnie dbać, by nie dopuścić do niedoborów witamin i minerałów.  Do każdego posiłku dodawajmy więc  warzywa i owoce, a w szczególności pomidory, paprykę, brokuły, brukselkę, sałatę, seler naciowy, pomarańcze, grejpfruty, melony i kiwi.

Maria Fall-Ławryniuk zwraca również uwagę na fakt, że zimą potrzebujemy też więcej witamin z grupy B, istotnej ze względu na odporność i  działanie przeciwdepresyjne. Jedzmy więc nabiał, drób, ryby, wołowinę, fasolę, ziarna, pieczywo pełnoziarniste, kiełki i orzechy.

– Należy również pamiętać, aby w zimowym menu dostarczyć odpowiedniej ilości żelaza – przypomina Ławryniuk. – – Pierwiastek ten bierze bowiem udział w produkcji hemoglobiny. Chroni więc przed anemią, zwiększa odporność, wzmacnia siły, dodaje energii i pomaga przetrwać krótkie dni pozbawione promieni słonecznych – wyjaśnia. Odpowiednią dawkę żelaza zapewnimy sobie jedząc warzywa strączkowe, w tym soczewicę, mięsa i kasze

Zimą apetyt rośnie

Wiele osób twierdzi, że zimą dokucza im nadmierny apetyt. Dzieje się tak, ponieważ nasz organizm musi w tym czasie więcej niż zazwyczaj energii wydatkować na utrzymanie stałej temperatury ciała.  Ławryniuk przyznaje, że nasz organizm woła w tym okresie o zwiększenie  ilości ciepłych gęstych zup, dań z sosami, gulaszów i dań mącznych.  – Dlatego minerały tj.: magnez, wapń i chrom podane w codziennych posiłkach, w określonych proporcjach  zminimalizują nasze problemy, przyspieszą przemianę materii, zahamują łaknienie, pomogą schudnąć bez ryzyka efektu jo-jo i dodadzą energii – podpowiada Fall-Ławryniuk.

fajne-fotki-903

Zachęca również do racjonalnego komponowania naszych codziennych posiłków – spożywania ciepłych dań, których nasz organizm domaga się szczególnie, a przede wszystkim do spożywania 4-5 posiłków w ciągu dnia i  nie opuszczania żadnego z nich. Jest to ważne, ponieważ tylko wtedy nasz organizm będzie w stanie utrzymać stałą ciepłotę naszych organów wewnętrznych, uniknąć zimowych infekcji i nie ulec depresji.